Reklamace platby kartou v případě nedodání zboží či služby

Pokud zboží objednané v e-shopu neobdržíte, nebo například nedostanete peníze za zrušený let a prodejce s vámi nekomunikuje, nebo nechce vyslyšet vaše nároky. Existuje ještě ještě jedna možnost, a to v případě, že jste zaplatili kartou. Platbu lze totiž rozporovat u poskytovatele platební karty, tedy většinou u banky, která vám kartu vydala.

Žádost o takzvaný chargeback může klient podat až 13 měsíců po realizaci platby. Ale zároveň je klient povinen, neoprávněnou transakci reklamovat okamžitě poté, kdy se o této transakci dozvěděl.

Jak může vypadat okamžitá reklamace

1. ledna klient zarezervuje letenku. 1. května byl klientovi let zrušen. Klient neprodleně kontaktuje aerolinku s žádostí o navrácení peněz. Aerolinka slíbí provést platbu do 20. května. Klient 22. května zjistí, že platbu neobdržel a kontaktuje aerolinku znovu. Do 29. května aerolinka neodpoví a klient ani v tomto termínu platbu neobdržel. 30. května klient zažádá banku o chargeback.

1. ledna klient zakoupí zboží v e-shopu s dodací lhůtou do 7. ledna. 9. ledna zboží klient neobdržel, klient neprodleně kontaktuje e-shop. Zboží nedorazí ani do 15. května a e-shop dosud klientovi neodpověděl. Klient znovu kontaktuje e-shop. Ani 20. května klient zboží neobdrží a shop-stále neodpověděl. 21. května klient zažádá banku o chargeback.

Chargeback lze uplatnit v případě

  • Nedodání zboží nebo služby.
  • Dodání jiného zboží než bylo objednáno.
  • Nezaplacení za vrácené zboží.
  • Použití karty neoprávněnou osobou.
  • Duplicitní platby.

Poskytovatel karty je ze zákona povinen se žádostí o chargeback zabývat.
Obvyklá lhůta pro odpověď je 30 dní, neznamená to však, že do 30 dní bude reklamace vyřízena. Drtivá většina reklamací je totiž řešena přes asociaci vydavatelů platebních karet.

Klient většinou musí (vydavateli karty) poskytnout dokumenty prokazující oprávněnost reklamace. Nejčastěji půjde o fakturu, rezervaci, potvrzení objednávky, zdušení letu, storno pobytu, kopie e-mailů ve kterých prodejce žádal o navrácení částky.

Reklamace platby kartou

  • Air Bank, klientská linka: 515 202 202, email: info@airbank.cz, formulář.
  • Česká spořitelna, klientská linka: 800 207 207, formulář.
  • ČSOB, klientská linka: 800 300 300, email: reklamace@csob.cz.
  • Equa bank, klientská linka: 222 010 222, email: info@equabank.cz, formulář.
  • Expobank, infolinka: 844 844 822, email: info@expobank.cz, formulář.
  • Fio banka, infolinka: 224 346 800, email: fio@fio.cz.
  • Komerční banka, klientská linka: 800 521 521, email: reklamace_transakci@kb.cz, formulář.
  • Raiffeisenbank, infolinka: 800 900 900 email: info@rb.cz.
  • Sberbank, infolinka: 800 133 444.
  • mBank, infolinka: 222 111 999.
  • UniCredit Bank, klientská linka: 224 443 636.
  • mBank, infolinka: 222 111 999.

Pokud klient není s vyřízením reklamace ze strany poskytovatele platební karty spokojen, může se obrátit na Finančního arbitra ČR. Narozdíl od soudu, řízení před finančním arbitrem probíhá zdarma.

Sledovat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments